Alle appartementseigenaren zijn samen eigenaar van het gehele gebouw. Dit houdt in dat zij ook samen opdraaien voor alle kosten die betrekking hebben op het gebouw als geheel. Hierbij moet u denken aan:
- Verzekering van het hele gebouw (opstalverzekering)
- Energie voorzieningen van de centrale gedeelten
- Onderhoudskosten van het pand (waaronder reservering voor toekomstig onderhoud)
- Schoonmaakkosten van de centrale gedeelten
- Kosten voor vernieuwing en verbetering (bijvoorbeeld een video/intercom installatie)
- Administratiekosten
Jaarlijks dient er een begroting gemaakt te worden van de verwachtte totaalkosten. Op basis van de breukdelen zoals die in de akte van splitsing zijn vermeld, is een eigenaar verplicht daaraan bij te dragen. Het is gebruikelijk dat dit bedrag in maandelijkse termijnen wordt geïncasseerd bij de eigenaars. Na afloop van het jaar worden de daadwerkelijke kosten op een rijtje gezet en kan het zijn dat er een eindafrekening komt.
Indien de kosten hoger zijn dan het bedrag wat in een jaar door de eigenaars is betaald dan dienen zij het restant aan te vullen. Is er te veel betaald, dan kan er voor gekozen worden om het teveel betaalde terug te betalen (naar rato van de breukdelen) of om het als een stukje extra reserve voor de toekomst te bewaren. Meestal wordt voor dat laatste gekozen.